Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 8 februari 2015

Bokrecension - Maze Runner - i dödens labyrint

Av Amayah - 8 februari 2015 09:04

Titel: Maze Runner - i dödens labyrint

Författare: James Dashner

Språk: Svenska

Del: 1/5

Bokförlag: Bokförlaget Semic

Utgivningsår: 2014

Läsålder: 12-15 år


Handling:                                             
När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar. 

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt. På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

 

Mina tankar:

Obs! Kan innehålla spoilers!

Jag har lärt mig två saker. 1, ha inte för höga förväntningar på en bok för att den är väldigt omtalad. 2, se inte en actionfilm med en massa spännande händelser som från början är en bok, om du inte läst boken men planerar att göra det. 


Maze Runner: i dödens labyrint är precis en sådan bok man bara måste läsa innan man ser filmen. Jag gjorde just det misstaget att jag såg filmen innan jag läste boken. Det är tråkigt att säga, men en bok med så mycket händleser som Maze Runner dör ut helt när man ser en film med färdigprogramerade bilder av karaktärer, miljöer och såklart händelser.

Denna bokupplevelse blev väldigt tom och ihålig just precis för att jag redan vid första meningen i boken visste vad som skulle hända. Jag visste redan att Thomas och de andra i Gläntan skulle hitta en utväg, jag visste redan hur Klagarna såg ut med deras slemmiga runda kropp och deras robotarmar. Jag visste allting. Jag bara visste. Jag var tom. När jag läste fann jag inte spänningen som en sådan bok förstjänar. Allt detta för att jag redan sett filmen. Typiskt, eller hur?

Andledningen till att jag över huvud taget köpte boken efter filmupplevelsen var för att hoppades på att kunna glömma de bilder filmen gett mig och istället kunna bilda mig en egen uppfattning av karaktärer och miljöer. Jag hoppades på att kunna känna spänningen en gång till, denna gången från boken i mitt eget huvud, och inte från en stor tv skärm.

Min bokupplevelse skulle ha blivit helt annurlunda och boken hade förmodligen blivit mycket bättre om jag inte sett filmen innan.


Om man bara ska fokusera på boken och inte ta hänsyn till filmen alls, så tycker jag att det är fina och målande miljöbeskrivningar, och även känslobeskrivningar. Jag kunde verkligen känna Thomas frustration när han inte fick svar på sina frågor om Gläntan, eller när gally och Alby hånade honom för att han inte visste någonting om Gläntan och labyrinten. Ärligt talat kunde jag själv bli frustrerad och irriterad på vissa karaktärer när jag läste, (haha). Alby är en väldigt tjurig och sur karaktär som hela tiden tillrättarvisar Thomas och jag hade lust att hoppa in i Gläntan och bara skrika på honom att HAN skulle sluta skrika med de blodsprängda ögon han har. 


På tal om karaktärerna saknar jag djupet i dom och jag skulle verkligen önska att karaktärerna kunde sticka ut lite mer och vara något mer beskrivande. Den finns egentligen bara två karaktärer som sticker ut, enligt mig, och det är Thomas och Teresa. Tersesa med hennes svarta långa hår, hennes blåa ögon och hennes snövita hy. De andra försvinner in i massan av de andra pojkarna i Gläntan. 


Trots allt detta är det någonting som får mig att vilja läsa vidare på de andra fyra delarna i serien. Det är hopplöst, men något litet inuti mig bara vill. Jag vet inte vad det är. Kanske är det så att jag är sugen på att läsa en serie eftersom att jag inte gjort det tidigare? Kanske känner jag mig sugen på att läsa de andra delarna för att jag faktiskt inte vet vad som kommer att hända? Eller vill jag bara vet vad som kommer hända efter att Thomas somnar i sängen med Teresa? 


Mitt betyg:


3 av 5 stjärnor.


Andra böcker i serien:


 
 
Ingen bild

Marianne B L

14 februari 2015 10:14

Hej!
Håller med om att en bok kan bli "urtrist" om man sett filmen innan. Även om en bok innehåller mycket mer; text, beskrivningar, ibland också fler händelser, så har man redan fått en bild "serverad". Förutom att man vet vad som kommer att hända, skapar man inte en egen bild av karaktärer eller miljöer när man läser. Det har redan filmregissören gjort!
Men det kan också bli tvärtom, tycker jag. Har man läst en jättebra bok kan man bli riktigt besviken när man ser filmen för då har man redan en egen bild av allt. Sedan kanske denna inte alls stämmer, och dessutom hoppar man över stora delar i boken för att filmen inte ska bli för lång.
Svårt, men det är nog bäst som du föreslår - att läsa först! Filmen innehåller ju i alla fall allt "viktigt" som behövs från boken.

Amayah

21 februari 2015 18:22

Hej!
Jag håller verkligen med om att det kan bli tvärtom också, att filmen som sagt blir en ren besvikelse och det är ju då det är som härligast att ha en bra bok!
Tack för din kommentar! :)

 
Linn

Linn

1 maj 2015 16:32

Hej,
Jag har nominerat dig till liebster award som går ut på att man ska svara på 11 bokrelaterade frågor. Om du är sugen på att göra det finns mina frågor här: http://ett-liv-med-canon.bloggplatsen.se/2015/04/30/11081273-liebster-award/

http://ett-liv-med-canon.bloggplatsen.se

Amayah

1 maj 2015 18:54

Hej!
Vad roligt, jag ska absolut svara på dessa frågor. Tack för nomineringen! :)

 
Siri

Siri

6 maj 2015 13:07

Hej!
Jag har taggat dig till Liebster award, vilket innebär att du ska svara på 11 frågor som du hittar på min blogg under denna adress: https://sizzensblogg.wordpress.com/2015/05/06/liebster-award/
Ha det så bra!

http://sizzensblogg.wordpress.com

Amayah

18 juni 2015 09:56

Hej Siri!
Vad roligt att du taggat mig. Jag ska svara så fort jag får tillfälle. :)
Ha det bra du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards