Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 2 juli 2015

Bokrecension - Kanske är det allt du behöver veta

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30

Titel: Kanske är det allt du behöver veta

Författare: E Lockhart

Språk: Svenska

Del: -

Bokförlag: Lavender Lit

Utgivningsår: 2014

Läsålder: 13-15 år


Handling:

Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före den

femtonde sommaren. Somrarna tillbringar den förmögna familjen Sinclair på sin privatägda ö utanför kusten vid Massachusetts. Cadence älskar tillvaron på ön och framförallt älskar hon Lögnarna, som familjen kallar den sammansvetsade kvartetten bestående av Cadence, hennes kusiner Johnny och Mirren och Gat. Gat, Cadences stora kärlek.


Den femtonde sommaren händer något. Något som hon absolut inte kan minnas och som ingen vill berätta för henne. Händelsen gör sig dock ständigt påmind i form av en fruktansvärt smärtsam, kronisk huvudvärk som hon måste medicineras för. Men vad var det egentligen som hände?

 

Mina tankar:

Jag ärligt talat älskade den här boken. ÄLSKADE. 


Kanske är det allt du behöver veta är en bok som bjuder på glädjen, den oändliga sorgen och den lätsamma humorn. Det är härligt att läsa en bok med så många blandade känslor. Ibland tillkommer en rolig kommentar som får dig att skratta till, samtidigt som något i nästa mening får dig att vilja storgråta. 


I boken får man följa med familjen Sinclair, den perfekta, rika familjen Sinclair där allt är på sin plats och där problemen inte finns. Jag älskar det faktum att familjen försöker dölja alla mörka hemligheter, att dom gömmer sig bakom en fasad av perfektion och bakom fasaden gömmer sig de allra brutalaste och mörkaste hemligheterna - det är det allra mörkaste i det ljusaste.

Som läsare fångar en sådan här bok mig direkt för att jag blir så otroligt sugen på att klättra över fasaden och simma runt bland alla lögner och hemligheter. Jag vill bli förvånad och skärrad när sanningen visar sig. 


Lögnarna består av Cat (Cadence), Mirren, Johnny och Gat. Jag reagerade väldigt snabbt på att varje karaktär har en sådan stark personlighet. När Lockhart beskriver t.ex Johnny är det precis som om jag träffat honom, och jag kan identifiera honom med andra personer jag träffat. Varje karaktär är unik, de är så lika men ändå så olika. 


Slutet. Herregud slutet! Jag blev så himla skärrad, trots att jag faktiskt älskade slutet! Mina teorier hade jag ju kring vad som hänt den femtonde sommaren, men aldrig kunde jag föreställa mig något sådant. Alla trådar som hängt lösa under läsandets gång fångades plötsligt och knöts samman.

Vändningen i slutet är brutal och jag vet inte hur du kommer att reagera, men jag vet att det inte kommer att vara som du tänkt dig. 


"Läs den. Och om någon frågar hur den slutar, LJUG."

 

Mitt betyg:

          

5 av 5 stjärnor.

 
 
Ingen bild

Marianne

5 augusti 2015 08:37

Så nyfiken man blir när man läser din recension! En berättelse som lyckas hålla läsaren helt fången och först i slutet öppnar dörren till något helt oväntat, låter som en "måste-jag-läsa-bok" även för mig!:) Precis som med filmer, där åldersgränserna ofta är flytande. Du har ju stor vana av böcker, och om någon lyckas få så bra recension och full pott av stjärnor måste den vara mycket speciell och läsvärd!

Amayah

5 augusti 2015 20:31

Hej! Vad roligt att höra!
Jag tycker absolut att du ska läsa boken, jag gav faktiskt bort den i present till en kompis nyligen, jag hoppas att hon kommer gilla den lika mycket som jag gjorde (gör)! ;)
Massa kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Av Amayah - 20 juni 2015 20:30

Jag vet att detta trots allt är en bokblogg, men eftersom att fotografering är på delad förstaplats med mitt bokintresse tänkte jag dela med mig utav några av de bilder jag tog under gårdagen då vi firade midsommar. Jag hoppas att ni hade en rolig ...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Skapa flashcards