Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 24 juni 2015

Bokrecension - Agnes Cecilia - en sällsam historia

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia

Författare: Maria Gripe 

Språk: Svenska

Del: -

Bokförlag: En bok för alla

Utgivningsår: 1981

Läsålder: 12 och uppåt

   

Handling:

Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år gammal. Därefter får hon bo hos släktingarna Karin, Anders och deras son Dag. Nora får ett bra liv med mycket kärlek, men under ytan ligger alltid den gnagande känslan av att ha blivit övergiven.

Efter att familjen har flyttat till ett nytt hem börjar Nora uppleva saker hon inte kan förklara. Fotsteg som stannar utanför hennes dörr, olyckor hon nätt och jämnt klarar sig undan tack vare anonyma telefonsamtal samt ett underligt paket som kommer i hennes ägo.

Nora söker tillsammans med Dag efter svaren på frågorna omkring henne, och kommer fram till att förklaringarna kanske ligger närmare till hands än hon någonsin kunnat ana... 

 

Mina tankar:

Denna boken tog tråkigt nog väldigt lång tid läsa ut. Inte för att den var seg eller dålig, utan för att jag hade en period då jag inte fick tiden jag ville ha till att läsa, jag hamnade i en svacka, fastande i ett träsk och fick kämpa hårt för att komma loss igen. Jag tror att det lostande för mig samma sekund som jag läste ut boken. När jag tänker efter själv förstår jag hur otroligt dumt det låter, som om det var bokens fel, men det var inte så. Det var jag som istället drog med mig boken i träsket. Jag hade helt enkelt väldigt svårt att fokusera på boken. 


Agnes Cecilia - en sällsam historia. Sällsam, underlig, spännande. Ord som beskriver Noras historia helt perfekt, tycker jag, personligen. Jag blev lockad bara av titeln faktiskt, den lät liksom mystisk, ja, sällsam, och jag älskar böcker som tvingar dig att stanna upp mitt i en mening och bara fundera på vad författaren egentligen menade och vad som egentligen hände. 


Något annat jag älskar med boken är dessa små detaljer som dyker upp lite då och då, men som man ändå inte lägger märke till förens sanningen avslöjar sig. Vissa inslag fick faktiskt håret att resa sig på ryggen och mig själv att vilja ta en ordentlig titt i rummet. Var det fotsteg jag hörde nu, precis som Nora? Var det andetag? Log precis den lilla dockan som sitter på bokhyllan åt mig?  Jag ville gräppa tag i alla lösa trådar som hängde i boken, jag ville veta. Vart tar Dag vägen om kvällarna? Vem var flickan med den milda rösten i trapphuset? Vem var det Dag mötte på stationen?


Boken är en mystisk och underlig novell för dig som vill känna håret resa sig på ryggen, bli berörd och samtidigt få en gripande läsupplevelse. 


Mitt betyg:

      

4 av 5 stjärnor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 20 juni 2015 20:30

Jag vet att detta trots allt är en bokblogg, men eftersom att fotografering är på delad förstaplats med mitt bokintresse tänkte jag dela med mig utav några av de bilder jag tog under gårdagen då vi firade midsommar. Jag hoppas att ni hade en rolig ...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards