Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 30 juni 2015

Bokrecension - Född fenomenal

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00

Titel: Född fenomenal

Författare: Josephine Bornebusch

Språk: Svenska

Del: -

Bokförlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår: 2014

Läsålder: 12-15 år

                                                                                 


Handling:

Det enda som Rut inte gillar hos sig själv är sitt namn. Och det är ju trots allt hennes föräldrars fel. Rut är nämligen självsäker, klarsynt och lite smartare än alla andra. Det här är inget hon kan rå för - hon är helt enkelt född fenomenal! 

Vid Ruts sida finns bästa kompisen Magda - en mytomanisk, översexuell hypokondriker helt utan spärrar - och den störige sportfånen Abbe. Fast om sanningen ska fram är Abbe ganska schysst och en solklar tiopoängare. Men för Rut finns det viktigare saker att tänka på, hon är nämligen nördigt intresserad av statistik och andra världskriget och på gränsen till besatt av Anne Franks dagbok. Därför skriver hon själv:

"Hittills lever jag ett väldigt odramatiskt liv. Jag har aldrig behövt fly från nazister och ingen jag känner har suttit fängslad i ett gårdshus. Inte ens min bror, som typ borde sitta fängslad gör det, så jag är fullt medveten om att denna dagbok kanske inte kommer vara helt späckad av spänning. Men jag kommer bjuda på exakthet. När någon hittar min dagbok, om ca 100 år, då ska alla luckor vara ifyllda, allt ska vara glasklart. Så om du läser det här är jag förmodligen redan död." 

Men Ruts liv visar sig vara allt annat än odramatiskt. Det hela börjar med att den populära, ytliga Kattis paraderar runt i skolan i ett par nya jeans. När Rut försöker motarbeta Kattis hybris blir allt fel, och snart är Rut ansvarig för att få iväg hela sin dysfunktionella klass, med allt från lajvare till låtsasgangsters, på en skolresa. Frågan är bara vart fan de ska åka?

 

Mina tankar:

Det var under Minikollot i år som jag fick boken Född fenomenal av Josephine Bornebusch tipsad. Hos de andra bokslukarna på kollot var boken en storfavorit, så då jag var näst intill den enda som inte tagit mig an att läsa boken gick jag senare under dagen till bokhandeln för att köpa den. Ivrigt började jag läsa och utan att jag visste ordet av satt jag nästa dag i min egengjorda "läshörna" för att läsa det sista kapitlet.


Boken Född fenomenal är en otroligt levande bok som håller ett rappt tempo, men trots det rappa tempot är den detaljerad och välskriven med ett lättläst språk. Skämten tar plats och skapar en humoristisk känsla över det hela, boken bara lyser som en stor glad sol i bokhyllan och utsrtålar en massa positiv energi. 


Låt oss prata om huvudkaraktären - Rut. Äntligen! Äntligen, äntligen, äntligen en tonårstjej som skiljer sig från alla andra osäkra och icke-självsäkra tjejer det skrivs om i ungdomsböcker. Det är så otroligt härligt att läsa om en supersjälvsäker, modig och självständig tjej för en gångs skull (wohoo!). Jag bara älskar kontrasten! 

Det är just det som gör boken så unik, Rut är inte osäker och icke-självsäker, hon är precis tvärtom. Det finns så mycket jag tycker om med Rut, men det är svårt att sätta fingret på vad det är. 


Född fenomenal är en bok som bara måste ha en uppföljare. Verkligen. Jag vill veta ännu mer om Rut och följa med på fler av hennes äventyr. Det finns alldeles för få böcker där de självsäkra huvudkaraktärerna tar plats. Jag menar, en till bok med Rut skulle inte skada, inte alls.


5 stjärnor är ett högt betyg, ett toppbetyg, och jag kan tycka att det är svårt att sätta 5 stjärnor på en bok. Född fenomenal berör inte och den "väcker inte starka känslor" hos dig, men den utrsålar så mycket positiv enegri samtidigt som man får följa med Rut på en mycket humoristisk resa. Boken är ju trots allt helt fenomenal


Mitt betyg:

          

5 av 5 stjärnor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Av Amayah - 20 juni 2015 20:30

Jag vet att detta trots allt är en bokblogg, men eftersom att fotografering är på delad förstaplats med mitt bokintresse tänkte jag dela med mig utav några av de bilder jag tog under gårdagen då vi firade midsommar. Jag hoppas att ni hade en rolig ...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards