Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2015

Bokrecension - Veronika bestämmer sig för att dö

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45

Titel: Veronika bestämmer sig för att dö

Författare: Paulo Coehlo

Språk: Svenska

Del: -

Bokförlag: Bazar förlag

Utgivningår: 2009

Läsålder: 15-? år

   

Handling:

Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en familj som tycker om henne, men ändå är hon inte lycklig. Det är något som fattas i hennes liv. Morgonen den 11 november 1997 bestämmer hon sig därför för att dö. Hon tar en överdos sömntabletter - bara för att lite senare vakna upp på närmaste sjukhus. Där berättar man för henne att hennes hjärta är skadat och att hon bara har några få dagar kvar att leva.

 

Mina tankar:

Jag hade inte "planerat" att läsa denna boken eller så, utan hittade den i en gammal hylla hemma och bestämde för att ta med mig den till Kroatien. 


Boken är en väldigt djup och poetisk bok med många tankar kring livet och döden. Paulo använder ett realtivt svårt och avancerat språk samt, enligt mig, lite för många djupa tankar kring döden, vilket så småning om blir väldigt långtråkigt och tjatigt att läsa. 

Veronika är dock en stark och intressant huvudkaraktär med starka egenskaper som främst visar sig på sjukhuset i olika situationer. Jag blev ganska fascinerad av Veronikas tankar kring t.ex döden och hur hon ser på saker och ting i livet. Bara det att hon längtar efter att dö tycker jag är intresseväckande.


Veronika bestämmer sig för att dö är en realtivt svårläst men djup och poetisk novell som väcker många tankar hos dig som läsare.

Mitt betyg: 

      

3 av 5 stjärnor.

 
 
Bokmonstret

Bokmonstret

11 augusti 2015 19:20

Hej! Vilken fin recension. Hoppas du haft/har en trevlig resa till Kroatien :)

http://bokmonstret.weebly.com

Amayah

11 augusti 2015 19:36

Hej!
Tack så mycket, jag hade det väldigt härligt i Kroatien med mycket sol och bad (och böcker), fniss! :)
Jag läste några av dina recensioner och de var väldigt välskrivna och fina.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Av Amayah - 20 juni 2015 20:30

Jag vet att detta trots allt är en bokblogg, men eftersom att fotografering är på delad förstaplats med mitt bokintresse tänkte jag dela med mig utav några av de bilder jag tog under gårdagen då vi firade midsommar. Jag hoppas att ni hade en rolig ...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards