Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 18 juni 2015

Minikollo 2015

Av Amayah - 18 juni 2015 20:24

Hej alla bokslukare, (och ni andra för den delen också såklart)!


Det var ett tag sedan jag satte mig ner för att skriva ett inlägg här på min bokblogg, och orsaken till att jag inte suttit mig ner och skrivit förens idag, kl 20:24, den 18 Juni är ärligt talat ganska oklar. Ja, det sveper en våg av anvarslöshet över mig när jag skriver detta, som om jag inte vore medveten om vad jag höll på med, men det är väl klart att jag är. Ibland bara glömmer man saker, saker som faller bort och drunknar i ett stort hav av livets alla erbjudanden. 

Nu är jag i alla fall tillbaka och det känns skönt att äntligen hittat hit till tangenterna igen, skrivandes. 


Som (förhoppningsvis) alla andra 13-åringar runt om i Sverige har jag äntligen fått sommarlov (!). Det är klart att jag har längtat som en toka till sommarlovet men jag gillar och har alltid gillat skolan, så det är otroligt lätt att jag blir rastlös och irriterad då dagarna bara går och går utan att något speciellt händer. 


Året 2015 är faktiskt det första året då jag har en fullspeckad sommar. Min kalender är fylld med flera träningspass i veckan, i Juli simmas en stor simtävling som jag kvalat in på, Nordiska Ungdomssimspelen (NUSS) i Norrköping. Strax efter detta åker jag och familjen till Kroatien. Jag ser verkligen fram emot att packa med mig en tjock hög frästande böcker som jag kommer kunna ligga och läsa på stranden samtidigt som solen bränner och vattnet skvalpar. Mysigt, inte sant...?


... Men inte slutar min sommar där inte! Jag har också anmält mig till 3 läger under sommaren - ett skrivarläger som verkligen lockade mig då jag älskar att använda sommaren som inspiration och bara låta pennan dansa över det streckade pappret, ett "tekninkläger" vid namn Tjejer & Teknik där man får träffa nya kompisar, exprimetera och göra roliga labbar under 4 dagar. Jag anmälde mig till Tjejer & Teknik just för att testa något nytt och kanske få träffa lite nya kompisar inom kommunen, även om många av mina vänner som jag redan känner också har anmält sig. 

Det tredje lägret jag anmälde mig till var ett "minikollo", ja, vid namn Minikollo. Ett litet kollo på 2 dagar "för dig som älskar att läsa och fika", detta var verkligen hur mysigt som helst! Och jag säger var det eftersom att jag redan varit på detta minikollo. Jag var där under den 16-17 (Juli såklart) och det var en ritkigt rolig upplevelse. 


Minikollot höll till på biblioteket i centrum och höll på från kl 9.30-15.00 Jag åkte dit ensam, men träffade många andra bokslukare. Tillsammans delade vi boktips, fikade, gjorde boktrailers på iMovie och vi hade våra egna lässtunder i mellan varven. När man först kom på tisdagsmorgonen fick man en fin "goodiebag" som innehöll ett litet block, en penna, en festis, ett paket fruktgodis, ett väldigt sött bokmärke med en massa härliga boktips på, man fick också en bok skriven av författarinnan Katarina von Bredow, detta för att hon under onsdagen skulle komma och hälsa på oss på Minikollot.

I min påse låg boken Hur kär får man bli?Jag visste ingenting om boken sedan tidigare men med höga förväntningar började jag läsa. Detta resulterade i en tur till bokhandeln idag i brist på nya böcker.


Några av de boktips vi fick under minikollot var bland annat;                                    

                                                                     

- Kanske är det allt du behöver veta

- Född fenomenal

- Lex bok

- Färglös

- Fangirl                                                                                              - Hanna Mendels chans

- En sista chans

- Huset mittemot

- Röda klostret

- Jag ger dig solen

- Himlen börjar här

- 5786 visningar på YouTube

- Den skrikande trappan

 

 

Det var väldigt trevligt att få träffa Katarina i alla fall. Hon stod länge och pratade och svarade på en massa frågor vi hade, både personliga frågor, frågor om yrket och hur det egentligen är att vara en framgångsrik författre/författarinna. Hon var väldigt engagerad när hon paratde om sina böcker vilket gjorde det spännande att lyssna. Dagen slutade såklart med att Katarina signerade en valfri bok åt oss. 

 

Taggar: #minikollo15 #sommarlov #böcker 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards