Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 16 januari 2015

4 nya pocketböcker

Av Amayah - 16 januari 2015 16:29


                               

               

 Sonjas sista vilja

 Författare: Åsa Hellberg

 

Handling:

Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.

Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt alla miljoner och alla spännande investeringar. Men först måste de uppfylla vissa villkor Vill de och kan de göra Sonja till viljes?


Sonjas sista vilja är en riktig bladvändare. Tre vanliga tjejer i femtioårsåldern rycks upp från sina liv och tvingas börja om på nytt under mycket ovanliga omständigheter. Vi följer dem andlöst vare sig det handlar om heta kärleksaffärer i Paris, jobbiga exmakar i Stockholm eller gulliga barnbarn i Östersund.


Mina tankar:

Jag blev tipsad om boken av min kompis Sandra, som i hennes tur blivit tipsad om boken av hennes vännina. Jag, som verkligen älskar nya boktips letade genast upp boken och efter att ha läst andra recensioner - både bra och lite sämre, blev jag riktigt sugen på att läsa den och den verkar spännande, rolig och bara allmänt bra.

Omslaget tycker jag inte är något märkvärigt direkt, dock tycker jag den förmedlar en väldigt mysig och härlig känsla med glasen som skålas. Jag gillar även att omslaget är väldigt stilrent.

 

 

                         

 

En liten värld

Författare: Åsa Hellberg

Handling:
En liten värld av Åsa Hellberg är en varm och underhållande feelgood-roman med mogna kvinnor i huvudrollerna.

Har man ingen reskamrat får man väl följa efter någon som är på väg till Arlanda, tänker Elsa, 70-årig änka som inte längre vill sitta ensam i Farsta. I smyg förföljer hon slumpvis utvalda personer och hon hinner komma till både Västerås och London innan den riktigt stora resan står för dörren.

Isabella, före detta filmstjärna, blir fortfarande igenkänd för sitt vackra ansikte. Vid 50 står hon i ett vägskäl och funderar på vad hon ska göra av sitt liv. Ska hon sälja sitt framgångsrika företag, ska hon flytta utomlands, ska hon någonsin våga öppna sitt hjärta för en man igen?

Carina, Isabellas färgsprakande väninna, bor i England och blev nyligen lämnad av sin man för en yngre talang. När allt vänds upp och ner drar hon med sig Isabella in i ett nytt projekt: de ska bo och arbeta tillsammans på den engelska landsbygden.

Slumpen, eller om det kanske är ödet, för samman Elsa med Carina och Isabella och de tre kvinnorna får stor inverkan på varandra. Alla försöker de hitta nya vägar i tillvaron, men det är betydligt svårare att förändra sig själv och sitt liv än de trodde. 

Mina tankar:
Jag tror att jag valde denna boken för att jag dels fick ett sådant bra intryck av Sonjas sista vilja, också av Åsa Hellberg, men också för att boken kändes väldigt spännade och humoristisk. Tänk er bara att få hänga med 3 galna tanter ut på äventyr? Hur roligt låter inte det? Jag hoppas att jag kan få mig ett gott skratt mellan raderna. 

Dock är jag lite kritisk när det gäller omslaget. Jag gillar att skapa mina egna karaktärer när jag läser, så när det redan finns en färdig bild av en karaktär (karaktärer) kan jag bli lite besviken och lätt irriterad, tyvärr. 


 


2 sekunder ur Byron Hemmings liv

Författare: Rachel Joyce

 

Handling:

År 1972 läggs två sekunder till tiden, för att balansera klocktiden med jordens rörelse. Byron Hemmings visste detta eftersom James Lowe hade sagt det till honom. James Lowe var den smartaste pojken i skolan. Men hur kan tiden ändras?
När tiden flyttas fram sker det ofattbara. När Byrons mor kör honom till skolan den morgonen är hon stressad. Hon gör ett oförlåtligt misstag och deras perfekta värld krossas för alltid. Går det att skylla på de två sekunderna? Kan det som hände någonsin rättas till?


Mina tankar:

När min blick svepte över bokhyllan stannade den tvärt på en liten, ljusblå, gullig bok som stirrade rakt på mig. Omslaget är väldigt fint tycker jag, färgen tycker jag är väldigt fin och blomman som blåses ut samt spiralen med de olika klocksalgen tycker jag säger ganska mycket om boken. Såklart blir man lockad och man vill veta varför var det just en blomma? och varför just klockslag? 

Jag tycker boken verkar väldigt spännande och jag vill gärna veta vad Byrons mamma gör som är så fruktansvärt den där morgonen när tiden dras tillbaka 2 sekunder (!).

 

             

 

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Författare: Lucy Dillon

 

Handling:

Rachel Fielding har på kort tid lyckats försnilla ett glamoröst jobb på en pr-firma, en attraktiv pojkvän och en chic våning i centrala London. Hon är trettionio år och framtiden ter sig tämligen osäker. Men en dag får hon ett oväntat besked. Hon har fått ärva sin mosters hus på landet, hennes bordercollie och ett hundstall fullt med herrelösa hundar.


Med bävan flyttar Rachel dit men upptäcker att hon blir alltmer engagerad i sina fyrfota skyddslingar. Kanske beror det delvis på George, traktens buttre men rysligt attraktive veterinär ... 

Ensamstående tvåbarnsmamman Zoe kommer till Rachel för att lämna en liten valp för omplacering. Besöket resulterar i något helt annat än hon tänkt sig. Och Natalie lever i ett lyckligt men barnlöst äktenskap med Johnny. När Natalie förlorar jobbet bestämmer de sig för att tillfälligt ta hand om Bertie, en glupsk och egensinnig basset, vilket visar sig medföra en minst sagt överraskande förändring i deras liv ?

 

Mina tankar:

Om man ska prata om gulligt omslag så har vi praktexemplet här! Jag blev helt kär i detta omslag, verkligen. Varje gång jag tittar på det får jag en jätteglad och mysig känsla i kroppen. En ung kvinna som springer med en hund i koppel, de båda ser så lyckliga ut, och bara det att det snöar förmedlar en ännu mysigare känsla till mig. 

Boken känns väldigt mysig att läsa, med intressanta karaktärer och en intressant och härlig handling.

 
 
Amanda

Amanda

16 januari 2015 18:34

Vad roligt att du läser den! Min mamma känner Åsa (författarinnan), och har då också läst alla hennes böcker, så även jag har träffat henne. :)
Jag har också tänkt att läsa hennes böcker, men det har tyvärr inte blivit av eftersom jag har så sjukt många som står på tur redan, men känner att det är ett måste!

Ser även fram emot din framtida bokrecension på denna och förhoppningsvis även En liten värld, och att få höra dina åsikter och tankar om den.
Ha det fint!

http://bokslukarens.bloggplatsen.se

Amayah

16 januari 2015 18:47

Vad roligt! :D
Jag hoppas verkligen att den lever upp till mina förväntningar, (det gör den säkert också!).
Ser faktiskt också fram emot att recensera böckerna senare.
Tack så jättemycket för din kommentar och detsamma till dig! :)

 
Amanda

Amanda

17 januari 2015 15:20

Oj, nu blev det lite konstigt där med kommentaren, eftersom du sedan la till tre andra böcker i inlägget, men du förstod säkert! :)
Ville bara fråga dig hur du får två, samt tre olika bilder att "sätta ihop sig" (förslagsbild i inlägget "Nya böcker") så att det blir en bild, liksom vilket program du använder. Har försökt flera gånger men inte fått till det riktigt.

Tacksam för svar!

http://bokslukarens.bloggplatsen.se

Amayah

17 januari 2015 15:41

Hej! Ja, haha, jag förstod! :)
Jag brukar använda mig utav Picmonkey.com (kostnadsfri hemsida) när jag gör collage och även redigerar bilder med t.ex text eller effekter. Bilder som "sitter ihop" gör jag genom Collage och man kan enkelt ändra hur man vill ha det.

Hoppas det var till hjälp! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards