Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 3 januari 2015

Årskrönika i böcker

Av Amayah - 3 januari 2015 10:57

God forsättning alla bokslukare, (såklart ni andra också, för den delen)! 


Jag blev riktigt sugen på att skriva en årskrönika och sammanfatta mitt år 2014, men sedan slog tanken mig att det förmodligen inte passar så bra att dela med mig av så mycket personligt just här på denna bloggen. Efter några minuter insåg jag att jag lika väl kunde göra en årskrönika om det jag gillar allra mest - böcker. Det passar ju dessutom superbra in här på min bokblogg. 


Jag tänker alltså dela med mig av alla böcker jag läst under året 2014. Bokens författare samt antal sidor kommer att finnas med, jag kommer också att skriva en kort tanke som rör boken. 


- En ö i havet

Författare: Annika Thor

Antal sidor: 197

En tanke om boken:

En gripande berättelse med en gnutta sorg, glädje och känslan av ensamhet och rädsla. En riktigt bra bok som jag verkligen kan rekomendera och jag är sugen på att läsa nästa bok i serien.



- Eldens hemlighet

Författare: Henning Mankell

Antal sidor: 160

En tanke om boken:

Denna boken läste jag under Elevens val innan sommarlovet. Vi fick i "läxa" att läsa ca 3 kapitel hemma varje vecka och det var riktigt svårt för mig att BARA få läsa 3 kapitel.. Jag ville verkligen bara forsätta och veta mer om Sofia och hennes familj.

Boken var riktigt, riktigt bra och den fick en verkligen att tänka till och det var spännande och lärorikt att läsa en bok som faktiskt utspelar sig i ett så fattigt land som Afrika, speciellt under den tiden då afrikanska byar plundrades och många familjer dog.

Jag är sugen på att läsa nästa bok - Eldens gåta, och få veta mer om Sofia.



- Jakten på WonDLa

Författare: Tony DiTerlizzi

Antal sidor: 477

En tanke om boken:

Tyvärr något trög i början, men jag fastnade för den mer och mer desta längre in i berättelsen jag kom. En historia om en 12-åring som utforskar världen utanför för första gången med mycket fina miljöbeskrivningar och häftiga varelser.



- The Spindlers

Författare: Lauren Oliver

Antal sidor: 246

En tanke om boken:

Min första bok på engelska (!). Boken varierade lite mellan att vara spännande och långtråkig, jag kunde inte riktigt bestämma mig när jag läste boken.. Dock även här, mycket fina miljöbeskrivningar och häftiga varelser eftersom att boken tillhör kategorin fantasy.



- Flyt som en fjäril, stick som ett bi

Författare: Elin Nilsson

Antal sidor: 236

En tanke om boken:

Jag kunde verkligen relatera till denna boken då jag själv simmar 5 dagar i veckan på min fritid. Jag älskar språket som Elin Nilsson använder i boken och hur hon beskriver känslorna. Miranda är också en fantastisk karaktär med mycket vilja och jag har svårt att tro att hon skulle vara påhittad. 



- Förr eller senare exploderar jag

Författare: John Green

Antal sidor: 307

En tanke om boken:

Det skulle inte förvåna mig om varenda bokslukare har läst denna boken. Förr eller senare exploderar jag är en fin kärlekshistoria, med en gnutta glädje i sorgen. Jag gillar att boken förmedlar budskapet att man ska vara glad och ta vara på det man har. Som förmodligen alla andra som läst denna boken kan jag verkligen rekomendera den till er som inte läst den än, för den förstjärnar verkligen att bli läst!



- Boktjuven

Författare: Markus Zusak

Antal sidor: 585

En tanke om boken:

Om ni inte redan läst min recension på denna boken finns den lite längre ner på bloggen. Boktjuven är en sådan bok man väntar sig att den ska vara. Den levde verkligen upp till mina förväntningar och jag visste precis att den skulle vara så fantastisk som den var. Mycket fina och målande karaktärer, och att boken utspelar sig under andra världskriget gör den bara mer spännande. 



- Den femte systern

Författare: Mårten Sanden

Antal sidor: 313

En tanke om boken:

Denna boken har jag nyligen recenserat, ni hittar recensionen längre ner. 

Tyvärr var denna boken en riktig besvikelse. Boken är väldigt långtråkig och trög som bara den. Att boken tillhör skräck och rysare förstår jag mig inte riktigt på. Jag fann inget läskigt eller spännande med boken över huvud taget. 

Dock plus för fina miljöbeskrivningar som dycker upp då och då.


Bilder: Google.com



Under årets gång började jag även på två böcker; Liesl & Po av Lauren Oliver och Kampen för WonDLa av Tony DiTerlizzi, (forsättning på Jakten på WonDLa). Jag fastande aldrig för dessa böcker och hann heller inte läsa ut dom, istället la jag undan böckerna i hyllan och började på Förr eller senare exploderar jag.

Vi får väl se om det blir något jag läser ut längre fram, nu är det nya böcker som väntar. 

 
 
Emm

Emm

3 januari 2015 13:30

Boken En ö i havet var min absoluta favoritbok under barndomen. Gripande och stark :) bra krönika.

http://www.emelisian.bloggplatsen.se

Amayah

3 januari 2015 13:33

Ja, det är verkligen en bra, och som du sa - gripande bok. :)
Tack så mycket!

 
Klara

Klara

5 januari 2015 15:39

Boktjuven och Förr eller senare exploderar jag har jag också läst 2014 och tycker de är superbra! :)

http://inutienbok.blogg.se

Amayah

5 januari 2015 15:57

Håller verkligen med. Vad roligt att du också gillar dom lika mycket som jag gillade dom när jag läste dom! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards