Amayahs bokblogg

Direktlänk till inlägg 24 december 2014

Bokrecension - Boktjuven

Av Amayah - 24 december 2014 12:30

Titel: Boktjuven (originaltitel - The Book Thief)

Författare: Markus Zusak

Språk: Svenska                                

Del: - 

Bokförlag: Pocket - Ponto Pocket, Inbunden - B Whalströms      

Utgivningsår: 2010

Läsålder: 12-15 år


Handling:

Det är Döden som vill att du följer med. Han vill att du lyssnar till berättelsen om den unga Liesel Meminger vars liv och öde han fascineras av. Och när döden ber dig lyssna är det svårt att låta bli! Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker.          

   

Mina tankar:

Jag hade sen tidigare sett filmen Boktjuven på bio och blev riktigt faschinerad över hur fantastiskt bra och speciell den var. Ett tag senare upptäckte jag att hela filmen var baserad på Markus Zusaks ungdomsroman The Book Thief (Boktjuven). Såklart blev jag intresserad och beställde boken nästan med en gång, några dagar senare kom den i ett såntdär tjockt kuvert i brevlådan. Känslan av att riva upp prasslande papper och känna bokens tyngd, bläddra i de sköra sidorna och känna doften av sträva pappersblad  var fantastisk. Lika fantastisk var känslan jag hade den kvällen när jag kröp ner i sängen för att läsa det första kapitlet i Boktjuven. 

 

Jag blev långt ifrån överrasskad när jag både läste och läst ut boken, och jag har nog aldrig varit lika övertygad om att en bok kunde vara så himla bra. När jag med gott samvete, fast med lite vemod över att en fantastisk boks resa nu var över, stängde ihop Boktjuvens sidor låg jag bara där och log och tänkte för mig själv att Boktjuven var precis en sådan bra bok man förväntat sig. 

 

Boktjuven utspelar sig i Tyskland under andra världskriget. Konstigt nog tycker jag faktiskt att boken blir extra bra, eller böcker över lag blir extra bra när den utspelar sig under ett krig. Det framhäver en väldigt spännande, sorglig och lite vemodig känsla vilket enligt mig inte gör boken något sämre, utan bara något bättre och mer känslofylld.

Något annat jag verkligen älskade var karaktärerna. Varje individ beskrivs med så mycket inlevelse. Rudy Steiner, hans citrongula hår, hans kärlek för Liesel och hans nyfikna personlighet. Hans Hubermann, det rostiga dragspelet som ger ifrån sig pipiga toner, hans ödmjuka personlighet och hans kritiska funderingar och tankar kring omvärlden. Det var bara 2 av karaktärerna, tänk er en hel bok fylld med sådana karaktärer! Magiskt.

 

Mitt betyg:


5 av 5 stjärnor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amayah - 1 augusti 2015 08:45


Titel: Veronika bestämmer sig för att dö Författare: Paulo Coehlo Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bazar förlag Utgivningår: 2009 Läsålder: 15-? år     Handling: Veronika är ung och vacker, har vänner och beundrare, fast jobb och en...

Av Amayah - 2 juli 2015 09:30


Titel: Kanske är det allt du behöver veta Författare: E Lockhart Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Lavender Lit Utgivningsår: 2014 Läsålder: 13-15 år   Handling: Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före d...

Av Amayah - 30 juni 2015 11:00


Titel: Född fenomenal Författare: Josephine Bornebusch Språk: Svenska Del: - Bokförlag: Bonnier Carlsen Utgivningsår: 2014 Läsålder: 12-15 år                                                                                     Hand...

Av Amayah - 27 juni 2015 13:15


Titel: Hur kär får man bli Författare: Katarina von Bredow Språk: Svenska Del: -  Bokförlag: Raben & Sjögren Utgivningsår: 2007 Läsålder: 12-15 år   Handling: "Om inte om vore, tänkte jag. Om inte om vore skulle jag bli kär i Adam. ...

Av Amayah - 24 juni 2015 11:56

Titel: Agnes Cecilia - en sällsam historia Författare: Maria Gripe  Språk: Svenska Del: - Bokförlag: En bok för alla Utgivningsår: 1981 Läsålder: 12 och uppåt     Handling: Noras föräldrar omkommer i en bilolycka när hon är fem år g...

Klicka här för att läsa mer om mig och min bokblogg. 

Bra att veta just nu:

Läses nu:

 

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

 

Böcker som ska läsas:

 

- Jag ger dig solen

- Sista riket

- Fangirl

- Anne Franks dagbok

- Paper Towns

- Cirkeln (trilogi)

 

Läst och ska recenseras:

 

- Lex Bok

- Mördarens apa

- Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Mina kategorier

Betygskriterier

          

- En fantastisk bok som väcker känslor och berör. Bör läsas av alla!

 

        

- En riktig bladvändare som rekomenderas. Når dock inte hela vägen upp till en femma, men fortfarande en riktigt bra bok.

 

      

- En bra bok, men tyvärr inte lika lockande som ovanstående betyg och saknar en viss närvaro.

 

    

- Ingen vidare bra bok och inget jag skulle vilja läsa vidare på.

 

  

- Inte alls bra. Dålig handling och förmodligen ganska seg, svår att leva sig in i och den härliga bok känslan saknas. 

Läsutmaning 2015

1. Läsa minst 1 serie (ska innehålla 3 böcker eller fler)

 

2. Läsa minst 2 böcker på engelska

 

3. Läsa en självbiografi

 

4. Läsa minst 2 böcker med över 400 sidor - 1, Mördarens apa

 

5. Läsa en bok baserad på en sann historia

 

6. Läsa en bok som utspelar sig under 1900-talet - Agnes Cecilia - En sällsam historia

 

7. Läsa en bok med djur på omslaget Den ökanda historien om Frankie Landau-Banks

 

8. Läsa en bok med mat på omslaget

 

9. Läsa en bok med en männsika på omslaget - Maze Runner - i dödens labyrint

 

10. Läsa en bok med en bok på omslaget

 

11. Läsa en bok vars titel innehåller 2 ord - Flyga högt

  

12. Testa minst 1 ljudbok - Kvinnan i svart


Ovido - Quiz & Flashcards